Jak sprawdzić, czy strona ma nałożony filtr Google?

Jak sprawdzić, czy strona ma nałożony filtr Google?

O tym, jak powinna wyglądać strona, aby wyszukiwarka uznała ją za wartościową Google informuje swoich użytkowników na bieżąco. Nieprzestrzeganie zasad może wiązać się nie tylko niskimi pozycjami w wynikach wyszukiwania, ale również z nałożeniem kary. Kiedy można spodziewać się filtra od Google i jak to zweryfikować?

1. Czym jest filtr od Google?

Filtr to kara nałożona na stronę przez Google. Powoduje ona, że pewien procent strony nie pojawia się w wynikach wyszukiwania lub zajmuje bardzo odległe miejsca. Pojęcie to jest bywa mylone z pojęciem bana, którego efektem jest zupełne wyeliminowanie strony z wyników wyszukiwania.

Pojawienie się kar jest odpowiedzią na nieuczciwe praktyki na stronach stosowane przez nieprofesjonalne podejście pozycjonerów. Specjaliści od SEO stosujący techniki optymalizacji stron akceptowane przez Google nie muszą obawiać się filtrów.

WAŻNE!

Przed zakupem nowej domeny warto sprawdzić jej historię. Być może kiedyś nałożono na nią karę. Szczególnie jeśli domena wydaje się mieć bardzo konkurencyjną nazwę.

2. Kiedy zostaje nałożony ban?

Najrzadziej stosowana z kar. Dotyczy stron, które w rażący sposób oszukają użytkowników np. poprzez wyłudzanie pieniędzy. Również za dużą ilość subdomen, ukryte treści lub ukryte linki na stronie.

Co ważne, ban zostaje nałożony jedynie za treści zamieszczone na stronie, nigdy za linki przychodzące. Głównie dlatego, że właściciel strony nie ma wpływu na wszystkie linki prowadzące do jego witryny. Ban za linki przychodzące mógłby prowadzić do nieuczciwych działań mających na celu eliminację z wyników wyszukiwania konkurencji.

Pozbycie się bana wymaga usunięcia szkodliwych treści i zastąpienie ich wartościowym kontentem. Zwykle jest to proces długotrwały.

3. Filtr ręczny

Jest to rodzaj filtra nakładany bezpośrednio przez pracowników Search Quality Team trafiających na daną stronę. Oceniają oni osobiście czy strona jest wartościowa, nie poprzez wykorzystanie algorytmów. Na stronie supportu Google Search Console można znaleźć szczegółowo omówioną listę najczęstszych przyczyn filtrów ręcznych:

  • niewiele treści na stronie, szczególnie gdy mają niską jakość,
  • niskie jakościowo linki prowadzące do witryny – np. ze słabych katalogów i stron spamerskich,
  • nienaturalne linki wychodzące z witryny,
  • ukryty tekst na stronie z nienaturalną ilością słów kluczowych,
  • ukryte przekierowania – opis strony w wyszukiwarce jest niezgodny z jej realną treścią,
  • znaczniki rozszerzone niezgodne z wytycznymi Google – manipulowanie ich treścią,
  • maskowanie treści – zmuszanie użytkownika np. do rejestracji, logowania, by mógł zobaczyć więcej treści na stronie,
  • maskowanie grafiki – użytkownik widzi w wynikach wyszukiwania inne grafiki niż na stronie,
  • witryna zaatakowana przez hakerów – często wiąże się to z problemem maskowania i ukrytych przekierowań,
  • spam tworzony przez użytkowników – dotyczy głównie forów internetowych i innych witryn, na których odwiedzający mają możliwość pozostawianie treści i linków,
  • spam – cała strona zawiera nieetyczne działania np. automatycznie generowane teksty, nienaturalne linki wychodzące i przychodzące, kiepskiej jakości treści.

Decydując się na korzystanie z usług agencji SEO, warto sprawdzić czy nie praktykuje ona żadnego z nieetycznych działań. Podejrzliwość powinna wzbudzić obietnica zbyt spektakularnych efektów w krótkim czasie. Pozycjonowanie nie lubi pośpiechu.

4. Filtr algorytmiczny

Jest to rodzaj filtra nakładany przez jeden z algorytmów Google. W zależności od rodzaju algorytmu przyczyn nałożenia filtrów może być kilka, m.in.

nienaturalne linki prowadzące do witryny,

niska jakość treści na stronie, w tym również jej duplikacja.

programy partnerskie.

5. Jak zweryfikować czy filtr lub ban został nałożony?

Sprawdzić, czy strona została zupełnie zbanowana, można wpisując w wyszukiwarkę site:adres witryny np. site:widoczni.pl. Jeśli nie pojawia się żaden wynik oznacza to, że strona została wyindeksowana i nie pojawi się na żadne słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania.

Do sprawdzenia czy zostało się objętym filtrem ręcznym najlepiej wykorzystać Google Search Console. Komunikat o nałożeniu filtra ręcznego znajduje się w zakładce <Działania ręczne>. Jeśli nie ma nim żadnych niepokojących komunikatów, oznacza to, że strona nie została objęta karą.

Informacja o filtrze algorytmicznym niestety nie pojawia się w GSC. Jest przez to trudniejszy do wychwycenia. Jest długotrwały – wymaga zwykle oczekiwania na aktualizację algorytmu. Filtr algorytmiczny objawia się spadkiem pozycji i ruchu na stronie.

Usuwanie filtra Google zajmuje zwykle kilka miesięcy i najlepiej powierzyć je doświadczonym specjalistom. Samodzielna próba pozbycia się kary może zaszkodzić stronie. Szczególnie jeśli nie jest poparta wiedzą z zakresu SEO.

Jak sprawdzić, czy strona ma nałożony filtr Google?
5 (100%) 9 głósów

Dodaj komentarz

Copyright (c) 2018. Kopiowanie bez zgody autora zabronione!